Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Lodhéřov
Lodhéřov
Studnice a Najdek

Náhradní doba pojištění - doba evidence u úřadu práce

3. Pojmenování (název) životní situace

Náhradní doba pojištění - doba evidence u úřadu práce

4. Základní informace k životní situaci

Při splnění podmínky jednoho roku pojištění je náhradní dobou pojištění období vedení v evidenci úřadu práce jako uchazeče o zaměstnání po dobu, po kterou je vyplácena podpora v nezaměstnanosti nebo podpora při rekvalifikaci. Dále pak v rozsahu nejvýše tří let též po dobu, po kterou se podpora nevyplácí s tím, že v období před dosažením 55 let věku se tato doba započítává nejvýše v rozsahu jednoho roku. Tato doba tří let (jednoho roku) se zjišťuje zpětně ode dne vzniku nároku na důchod.

Od 1.1.2014 se za dobu, po kterou náleží podpora v nezaměstnanosti, považuje též doba, po kterou se podpora v nezaměstnanosti neposkytuje z důvodu, že osobě vedené v evidenci uchazečů o zaměstnání přísluší odstupné, odbytné nebo odchodné.

Podmínkou pro to, aby se tato doba získaná po 31.12.2011 hodnotila jako náhradní doba pojištění, je, že pojištěnec po dobu trvání této účasti byl v České republice účasten důchodového pojištění z jiného důvodu, nemocenského pojištění nebo zdravotního pojištění anebo, bydlel-li v České republice, jako poživatel důchodu nebo rodinný příslušník odvozoval své nároky ze zdravotního pojištění v jiném členském státě Evropské unie.

Doba vedení v evidenci úřadu práce před 1.1.1995 se započítává bez omezení, pro výši dávky se hodnotí pouze v rozsahu 80 %.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Osoby svéprávné ve smyslu občanského zákoníku.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Vedení osoby v evidenci uchazečů o zaměstnání znamená automaticky účast na důchodovém pojištění v uvedeném rozsahu.

Úřady práce mají stanovenu povinnost předávat údaje o vedení osoby v evidenci uchazečů o zaměstnání do České správy sociálního zabezpečení.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Náhradní doba pojištění se dokládá při sepisování žádosti o dávku důchodového pojištění.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Na okresní správě sociálního zabezpečení (dále jen "OSSZ"), Pražské správě sociálního zabezpečení (dále jen "PSSZ"), Městské správě sociálního zabezpečení Brno (dále jen "MSSZ") při sepisování žádosti o dávku důchodového pojištění.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Česká správa sociálního zabezpečení (dále též "ČSSZ") vychází z podkladů, které jsou jí předávány z úřadů práce prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí.

Dále lze doložit aktuální potvrzení o vedení v evidenci úřadu práce, kde je vyznačena doba pobírání podpory v nezaměstnanosti (dříve hmotného zabezpečení) nebo podpory při rekvalifikaci.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Tiskopisy žádostí o důchod jsou k dispozici na všech OSSZ/ PSSZ/ MSSZ.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Rozhodnutí o přiznání důchodu je orgán sociálního zabezpečení povinen vydat nejpozději do 90 dnů ode dne zahájení řízení. Tato lhůta se prodlužuje o dobu, po kterou se např. došetřují rozhodné skutečnosti u zaměstnavatelů, úřadů aj.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

28. Popis byl naposledy aktualizován

16.04.2018

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Užitečné informace

Aktuální počasí

dnes, středa 4. 12. 2024
oblačno 2 °C -2 °C
čtvrtek 5. 12. jasno 1/-3 °C
pátek 6. 12. slabý déšť 1/-4 °C
sobota 7. 12. déšť 7/2 °C

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Partneři

Naše ocenění


nahoru